Saturday, May 23, 2009

.. KELUHAN HAWA ...


Ketahuilah!Sesungguhnya Hawa itu adalah teman semasa Adam kesunyian di dalam syurga.Hawa asalnyanya adalah dari tulang rusuk Adam yang bengkok. Jadi tidakhairanlah jika perjalanan hidup Hawa itu sentiasa inginkan bimbingan dariAdam.

Hawa sentiasa mahu terpesong dari landasan, kerana Hawa adalah"buruan syaitan". Allah telah mentaqdirkan kaum Hawa lebih ramai daripadabilangan kaum Adam pada akhir zaman. Adam itu diberi amanah untuk mendidik Hawa, mengawasi dan menjaga Hawa agar sentiasa dalam redha Allah.

Sudah diketahui bahawa Adam itu merupakan penguasa kepada kaum wanita, oleh ituAdam adalah imam dan Hawa adalah makmum. Hawa adalah pengikut-pengikut Adamkerana Adam adalah ketua. Jika Adam benar maka benarlah Hawa, jika Adamlalai, maka lalailah Hawa.

Adam mempunyai kelebihan akal, manakala Hawamempunyai kelebihan nafsu. Oleh itu, Hawa memerlukan pimpinan daripada Adamkerana Hawa sering lupa dan lalai, sering tergelincir ditolak nafsu dankonco-konconya. Hawa hampir tenggelam??.. oleh itu wahai Adam tolonglah?.!!

Sesungguhnya Hawa itu suka jika Adam mengimamkan solatnya pada setiapwaktu. Hawa akan aminkan bacaan doa dari Adam. Lebih itu juga, Hawa itusuka jika Adam bangunkan Hawa untuk bertahajjud bersama Adam.

Hawa suka jika Adam kenalkan kepada Hawa masjid-masjid dan majlis agama. Hawa sukajika Adam mengajar Hawa untuk pandai membaca dan memahami al-Quran. Hawa suka jika Adam mengkhabarkan kepada Hawa tentang fardu-fardu yang patutdiketahui oleh Hawa.
Hawa suka jika Adam menunjukkan kepada Hawaperkara-perkara yang patut Hawa buat. Hawa juga mengharapkan agar Adammengajarkan kepada Hawa agar menjadi isteri yang solehah. Hawa jugamengharapkan agar Adam mendidik Hawa supaya tunduk, patuh dan menghormatiAdam setiap waktu.

Hawa juga mengharapkan agar Adam membantu Hawa supayaHawa tidak menjadi beku, dan agar otak Hawa tidak menjadi buntu. Hawa jugamengharapkan agar Adam dapat menyelamatkan Hawa daripada seksa neraka yangsudah tentu tiada siapa yag akan bersabar menanggungnya?

aku mencari seorang insan bernama LELAKI
untuk menjadi PEMBIMBING DIRI
di kala hati ini masih KOSONG TIDAK BERISI
ajarkanlah aku AMALAN TERPUJI
pastinya dirimu menjadi CONTOH DI HATI
bagi seorang wanita BAKAL BERGELAR ISTERI
mengajar semua AJARAN ILAHI
supaya hidup akan DIBERKATI
bukan darinya KEKAYAAN
yang kucariapatah lagi KETAMPANAN
yang kuimpiaku sekadar mencari CINTA yang SUCI
bagi meneruskan HIDUP DI ALAM REALITI
kesetiaanmu menjadi KUNCI
dalam kita melayari HIDUP SEHARI-HARI
terlalu banyak KITA DIUJI
pastinya RUMAH yang dibina bertambah SERI
Bila dirimu TIADA DI SISI
aku menjadi RESAH SENDIRI
sudah pasti AKU MENGHITUNG HARI
kerana KEHADIRANMU YANG KU NANTI

hanya padamu TUHAN AKU MEMOHON
simpati......seandainya DIA JODOH yang TERSURAT
daripada ILLAHIAKU MENERIMA dengan senang hati
HARAPANKU biarlah AKU MENJADI MILIKNYAYANG ABADI
walaupun pelbagai RINTANGAN harus kutempuhi......

*jauh disudut hatiku.....adakah dia untukku??

No comments:

Post a Comment