Wednesday, August 12, 2009

.. TERIMALAH SEADANYA..


.. Bismillah..

.. Assalamualaikum..

.. kali ni saya nak share tentang kahwin. layak kah kita untuk sidia? sempurna kah kita untuk sidia?.. ermmm.. sejak dah meningkat umur ni soalan yang biasa ditujukan.. bila nak kahwin??... tak elok rasanya anak dara kawin lambat2.. huhuhu.. dan sepanjang saya di bank rakyat juga majoriti kakak2 yang dah kawin.. mereka berkahwin sewaktu umur 24 tahun.. dimana umur saya sekarang..

.. Soalan2 begitu mcm dah lali di dengar.. niat untuk kahwin memang ada.. tiada manusia didunia ni yang tak nak kawin.. melengkap kan separuh dari agama..begitu juga saya.. tidak terlepas dari perasaan tu.. tapi sebagai seorang hambaNYA.. saya redha dan tawakal.. sekrang saya hanya mampu berusaha untuk mencari yg terbaik walaupun tak sempurna.. tp kalu nak yang terbaik mestilah diri ini menjadi yang terbaik juga.. betulkan??..i would like to marry da new version of me..but never to da old one of me.. so i want somebody acccept me as the where i are... my weakness and everything bout me... honest with me..

..lelaki ingin kan wanita yang solehah sebagai teman hidup..wanita ingin lelaki yang baik2 je sebagai kekasih n suami.tapi jarang sekali nak membandingkan keinginan itu dengan keadaan diri sendiri sama ada sesuai atau tidak..adakah kita sebaik Saidatina Khadijah untuk mendapat seorang suami sebaik Rasulullah?adakah kita seikhlas Saidatina Fatimah untuk mendapat seorang lelaki yang tulus seperti Saidina Ali?

..sering kali jua persoalan ini bermain di minda saya. akhirnya, saya dapat berkongsi idea ngn kwn2 d sni.bagi saya, andai kita inginkan pasangan yang baik, maka kita kene perbaiki diri kita..andai nak pasangan yang soleh, maka kita kene jadi solehah. tp saya sedar.. sekdar mana diri saya itu juga lah pasangan saya..

..Dalam certain condition,they shud accept the weakness coz human are not perfect.Saya bagi contoh..Kulit gelap,pendek,gemuk,tak lawa etc..Jadi,bila dah dalm keadaan camtu,kita kena accept seadanya apa yng Allah beri tu, kita tak perfect..Dlam setiap diri kita,ada kelebihan dan keburukan.. Belajar menerima..Sebab,sesiapa pun yng bakal menerima kita nanti as teman hidup,perlu accept kita seadanya..
i do love myself so much... wlupun tak sesempurna org lain... in this life, im just looking for NORMAL human... yg memerlukan takdir Allah dalam menentukan hidup nie... yg berusaha dalam hidup nie... untuk rezeki Allah... untuk keredhaan Allah... do i looks mcm riak...? Minta maaf.. tapi, bkn riak, cume sedar diri tak sesempurna mane..., kite manusia pd dasar nyer telah dijadikan sempurna untuk diri kite sndiri... as long as kite leh terima kelemahan kite...

..jd, untuk ape kite nk pasangan kite jd sempurna... terima diri seada nyerr... InsyaAllah kite akan terima sape pasangan kite who ever he is... kan cinta tu buta... tapi, jgn buta hati kerana cinta....the answer is... YES...! I WILL MARRY ME... manusia tak sempurna... kite tak boleh nk ubah org melainkan kite ubah diri... terima die seadanyer.... MAKHLUK ALLAH SAME JERR... AFTER ALL, NOBODY PERFECT PUN...

"telah terlakar nama seorg lelaki untukmu di luh mahfuz..yg mana peribadinya ditentukan oleh keperibadianmu..jika elok peribadimu,maka insyaALLAH eloklah jua peribadinya..maka..USAHLAH bersedih wahai adikku..cintailah ALLAH dgn cinta sebenar2nya,kerana kelak ALLAH akan hadirkan org yg mencintaimu dr sisiNYA jua.."


No comments:

Post a Comment