Tuesday, August 4, 2009

.. PANDANGAN LELAKI MENGENAI PERKAHWINAN DENGAN WANITA YANG ROSAK ...




.. Bismillah..

.. Assalamualaikum..

.. Saya nak berkongsi satu thread yang sy terbaca dlm iluvislam yang tajuknya "Perkahwinan dengan perempuan yang rosak..." ..disini saya nak kongsi beberapa pandangan kaum adam mengenai ini.. saya rasa seronok juga kalu kita dengar dan menghargai pandangan mereka.. semoga ada iktibar disebalik pandangan mereka..

muslimin 1 :
Assalamualaikum wbt.

Tentang menerima dan tak menerima itu naluri dan tahap keimanan dan keyakinan masing-masing bergantung kepada situasi.....mungkin lain bagi yg memahami erti Jodoh dan mencari sefikrah demi tuntutan menjaga nasab.

Tetapi ketentuan Allah s.w.t itu lebih baik dari perancangan kita dalam pencarian, bukan sahaja tentang jodoh, malah pekerjaan, rumah, jiran, dan sebagainya.. kita dituntut untuk berdoa untuk yg terbaik agar sama-sama membimbing.

Tentang pahala besar untuk membimbing itu, apakah tidak berpahala besar menjadikan tuntutan Rasulullah s.a.w untuk mencari yg beragama? mengutamakan tuntutan dan saranan Qudwah Hasanah dan Habibullah tentu juga pahalanya besar.

Jika berniat untuk membimbing yg rosak ke jalan yang benar... bagi lelaki sebagai penanggung kepada isterinya...bagaimana jika dia mati sebelum niatnya tercapai? isteri terkapai-kapai... apa yang sampai kepada suami di dalam kubur?

Jika si tomboy,punk,atau yg "rosak" itu sudah dalam keadaan mencari cahaya ilahi..itu terpulang kepada empunya badan menilai diri.... dia tahu dirinya pernah berdosa dan bertaubat... kenapa tidak mengajak/membimbing lelaki yg merosakkannya bertaubat sama? ibukankah itu mengajak dan membimbing....?

Dan akibat dia tersedar kesilapan dan dia mencari lelaki yang baik sebagai sebenar-benar mengikut tuntutan Rasulullah s.a.w.. itu ok. Namun bak kata sahabat, mungkin dia akan jadi orang kedua atau ketiga atau keempat kepada lelaki baik tersebut..ataupun dia akan di madukan kelak jika ada apa-apa masalah atau kekurangan akibat kafarah dunia perbuatan silamnya...?

Tentu juga lelaki yg baik itu mahu menjaga nasabnya..Lain jika yg sudah tidak dara itu janda yg baik, tetapi miskin.....Kisah yang saudari tanyakan tentang wanita yg telah rosak sedia diterima oleh seorang lelaki, ada terjadi dihadapan mata saya sendiri sebagai orang tengah.

Soalan yang sama ditujukan kepada muslimah-muslimah apakah seorang muslimah juga sedia menerima jodohnya dengan lelaki yg "rosak"? Tak semua orang dapat mengaplikasikan perkahwinan itu sebagai sebenar-benarnya dan hakikatnya adalah Ibadah kepada Allah s.w.t dan Sunnah Rasulullah s.a.w.

muslimin 2 :

Pilih ikut panduan yang diberi oleh RasuluLLah selamat.. Tak kira la yang nak memilih tuh dah rosak ke atau tidak, kaya atau miskin, janda atau dara, duda atau bujang. etc. Dalam membincangkan perkara begini - memang perlu adil - biasanya ada yang bukak satu isu hanya merujuk kepada sebelah pihak sahaja tetapi tidak mahu bincang pada pihak sebelah yang lain.

Lalu timbullah bias, berat sebelah, kondem mengkondem dan banyak lagi perkara negatif. Oleh itu, berlaku adil lah. Sebab kedapatan isu perbincangan tentang lelaki dan wanita banyak berlaku perbalahan jika tidak dikawal dengan baik.

muslimat 3 :

sbg kaum adam, bg ana, lebih baik beristerikan manita yg xpasti statusnya (anak luar nikah) berbanding dgn wanita yg dah 'rosak'..ape yg nk dikesahkan sgt dgn statusnya, yg pntg dirinya sendiri..akhlaknya, imannya, perilakunya..kalo baik dan boleh menjadi isteri solehah, ape salahnya beristerikan wanita spt ini..

muslimin 4 :

InsyaAllah..ana akan terima Nur dgn hati yg terbuka andaikata Nur adalah Jodoh ana..Agama adalah yg penting,bagi ana Nur adalah suci,dia x tahu apa yg berlaku sebelum ini..ana xder masalah untuk terima orang macam Nur..takdir adalah ketentuan Illahi..= )ana pun bukan lah dari para alim ulama..tapi kalau alim ulama' pun pasti akan terima jika itu adlah ketetapan Illahi...mereka lebih arifp/s:

Teringat kisah seorang pemilik kebun epal yang mempunyai seorang anak perempuan dan seorang pemuda yg termakan epal yg hanyut di sungai kerana terlalu lapar..anak nya 'buta','cacat','pekak','bisu'..si lelaki terima dgn redha Illahi..tapi tgk mcamna Allah dah tetapkan,itu terbaik baginya,last2 dia dapat wanita yg sempurna dari akhlak dan rupa paras

.. bagi wanita diluar sana yang dah bertaubat.. msh ada insan yang bernama lelaki sudi menerima.. yang penting taubat kita kepada ALLAH S.W.T.. dan yang penting kita tak mengulangi perkara yang sama..



"Sesungguhnya Allah tidak pernah melupakan hambanya, tetapi kita yang sering lupa pada Dia ketika diberi nikmat bahagia..cinta kepada Allah lebih hakiki..tapi tidak cinta kepada manusia.. "



"jangan difikir derita akan berpanjangankelak akan membawa putus asa pada Tuhaningatlah biasanya kabus x berpanjangansetelah kabus berlalupasti cerah kembali..ujian adalah tarbiyah dari Allahapa ka kita kan sabar ataupon sebaliknya..kesenangan yang datang xkan selamanyaoleh itu waktu senang jangan lupa daratan"


http://www.iluvislam.com/v1/forum/viewthread.php?forum_id=51&thread_id=2467&rowstart=20

.. Wallahualam..

No comments:

Post a Comment