Friday, November 6, 2009

.. PENGORBANAN SEORANG IBU ...


Bismillah..

Assalamualaikum..

Posting kali ini saya hendak menceritakan tentang pengorbanan seorang ibu.. Sebenarnya kisah ini mengenai kisah saya.. kisah pengorbanan ibu saya dalam membesar dan mendidik saya sehingga lah sekarang masih lagi tidak boleh beranggang dengan ibu atau panggilan saya mak..
Saya dilahirkan di rumah kampung, di Melaka bertarikh 29 november 1985 waktu subuh hari jumaat tidak silap saya… Sepatutnya saya dilahirkan di hospital tapi waktu tu rumah nenek saudara sebelah rumah nenek kahwinkan anak. Kira makcik saudara saya lah.. jadi ramai lah waktu tu di kampung, waktu saya di keluarkan dari perut emak.. ramai lah bidan terjun.. ataupun penyambut2 saya.. emak kata bidan yang sambut saya adalah nenek saudara saya yang pakar dalam membidankan orang.. lahir saya mudah kata emak lah..

Waktu saya berumur 1 hingga 6 bulan saya terkena penyakit sawan nangis yang famous dikalangan bayi-bayi yang baru lahir.. maksudnya waktu tak nangis waktu tidur je.. hehehe.. payah jugak kan.. after sebulan dilahirkan emak sudah memulakan tugas sebagai cikgu di sekolah high school lelaki di puchong.. jadi bila dah terjadi masalah sawan nangis ni, emak pun jadi runsing.. waktu tu ayah bertugas di Sarawak sebagai engineer petronas.. jadi emak keseorangan hendak menjaga saya dengan abang lagi yang baru masuk umur setahun.. dah lah nakal.. adik dia ni yang kecik lagi di pukul2 nya sebab tak tahan asik menangis.. hehehe.. kurang asam jawa punya abg… itu emak yang crita lahh..

Jadi emak amik keputusan untuk letakkan saya dulu dengan nenek dan arwah moyang saya di Melaka untuk berubat.. semua uztad-uztad dah dibawa tapi masih juga tidak berubah.. pernah emak cerita waktu tu saya umur 4 bulan.. waktu tu awal pagi dalam pukul 2 pagi macamtu. Saya buat hal menangis tanpa henti, jadi waktu tu ayah dan emak ada.. jadi ayah dan emak ambil keputusan bawa saya naik kereta pagi2 tu jalan2.. emak kata diam je dalam kereta.. hehehe… (tu maksudnya ini budak ahhh.. suka jalan2 ooo)…hehehe… walaupun saya diletakkan dibawah jagaan nenek tapi setiap minggu emak akan pulang kekampung.. masa tu highway tak ada lagi kira amik masa 3 hingga 4 jam nak sampai Melaka.. itulah pengorbanan seorang ibu…

Saya dibesarkan oleh nenek dan arwah moyang sehingga saya berumur 11 tahun, ini kerana arwah moyang mahu membela saya walaupun emak dan ayah keberatan untuk bagi.. tapi kerana ada alas an-alasan yang tertentu jadi saya diletakkan dibawah jagaan nenek dan arwah moyang saya.. tapi walaupun begitu setiap minggu mesti emak akan datang kemelaka ataupun saya yang akan dibawa ke kuala lumpur..

Tidak terhitung rasanya pengorbanan emak dalam membesarkan saya dan adik beradik yang lain.. diberi pelajaran sehingga tiada masa untuk rehat.. cakap sahaja dimana tempat tuisyen yang bagus pasti kami adik beradik akan di bawa.. sampai dah tak terbilang tempat tuisyen kami.. itu satu.. pergi tuisyen dihantar, balik tuisyen di ambil tanpa ada sedikit rungutan pun.. dalam soal agama, diikutkan dulu emak adalah cikgu dalam bidang pengajian islam.. jadi tiada masalah untuk kami belajar agama.. saya ingat lagi, lepas solat kami akan mengaji dan menghafal surah2 yang berkaitan, hanger atau rotan mesti ada.. setiap kali bacaan salah hinggap lah di badan.. tidakpun cubitan serangga berapi emak.. hehehe.. tapi itulah pendorong kejayaan kami..

Waktu pertama saya melangkah kealam remaja, ataupun sinonim kedatangan period saya yang pertama.. memang keadaan saya sangat lah teruk waktu tu.. muka pucat.. demam.. tidak boleh bangun.. huhu.. menangis2 tahan sakit perut.. waktu tu terpaksa lah emak mengambil cuti untuk menjaga saya.. walaupun ikutkan itu perkara kecik je, tapi sebab itu pertama kali kan.. jadi rasa gerun juga.. hehehe… sepanjang dirumah emak ajar saya macamana nak melalui saat-saat ini, saya sedar emak Nampak sedih sebabnya.. saya dah mula menjadi dewasa.. huhuhu..
Sewaktu saya ditingkatan satu, kami berpindah dari wangsa maju ke ampang.. waktu tu saya rasakan bilik saya menakutkan.. hehehe.. macam-macam bunyi saya dengar tapi sebenarnya itu bunyi tingkap saya bila ada kenderaan lalu ianya akan berbunyi.. Jadi tidur malam saya menjadi seram.. jadi kalau tidak boleh tidur saya akan menyelinap masuk kebilik emak dan ayah dan tidur dikaki katil tanpa mereka sedar..heee.. ini tidak boleh jadi emak kata. saya kene biasakan juga tidur seorang dalam bilik tu.. so sepanjang sebulan lebih emak akan menemankan saya tidur sehingga saya terlena.. lama kelamaaan barulah saya terbiasa.. waktu tu katil single je tapi emak akan tidur disebelah saya sambil menepuk-nepuk bahu saya.. kadang2 tu bila saya sedar saya rasakan tangan emak di perut saya.. huhuhu.. terima kasih emak….
Di tingkatan empat saya mendapat tawaran untuk ke sekolah asrama penuh, tapi emak keberatan untuk lepaskan saya pergi sebabnya hanya saya lah peneman emak waktu, abang dan adik masing-masing dah bersekolah diasrama penuh.. jadi emak keseorangan dengan ayah yang sentiasa outstation berhari-hari kadang-kadang tu berminggu-minggu kerana baru memulakan perniagaan., tiadalah baru tapi agak sibuk.. jadi saya ambil keputusan untuk sambung sahaja di sekolah yang sama sehingga habis tingkatan lima..
Selepas itu, hendak tak hendak saya kene menyambung pelajaran dimelaka.. nasib di Melaka dekat juga dengan kampung.. sepanjang saya belajar di sana.. setiap hari saya akan menelefon emak atau emak akan menelefon saya.. rasanya tidak boleh hidup tanpa mendengar suara emak.. perkara ini berlanjutan sehingga sekarang. Walaupun tinggal dengan mak.. ntahlah
mungkin sudah menjadi kebiasaan..

Pernah sekali, saya demam selama seminggu.. mulanya saya tidak bagitau emak.. tapi nampaknya makin teruk sehingga tidak boleh bangun.. waktu tu, emak bersekolah, selepas dapat panggilan telefon dari saya, emak terus bergegas ke Melaka dan membawa saya ke hospital.. waktu saya mengalami masalah kesihatan dulu pernah saya luahkan yang saya tidak mahu kekampus.. tapi emak bagi semangat, tapi setiap kali saya dengar suara emak waktu itu, saya akan menangis.. emak apalagi kalau dengar anaknya menangis lagi sedihlah hati nya.. sampai kan tidak boleh tidur.. MAAFKAN ANGAH MAK. BANYAK DAH ANGAH MENYUSAHKAN EMAK.. Tapi kekuatan saya waktu itu hanya emak… sehinggalah sekarang emak menjadi peneman saya untuk rawatan.. Walaupun bayaran yang dikenakan agak mahal tapi sedikit pun tidak menjd rungutan bagi emak… TERIMA KASIH EMAK..

Sebenarnya banyak lagi hendak dituliskan, tapi diikutkan satu novel setebal 400 muka surat pun belum tentu habis untuk diceritakan, betapa besarnya pengorbanan seorang ibu.. yang tidak dapat dihitung dengan jari jemari.. Angah sentiasa doakan emak.. menjadi wanita yang tabah dan sabar dalam mengharungi bahtera kehidupan yang berduri ini..
Terima kasih kerana mendidik dan membesarkan kami dengan sempurna tanpa sebarang keluhan dan rungutan..Jasamu tidak terbalas didunia mahupun akhirat berbanding segala kudrat mu pada kami yang tidak terhintung nilainya… TERIMA KASIH EMAK…..

No comments:

Post a Comment